Voortgang Actieplan Consumentenkeuzes

Op 10 februari heeft minister Hoekstra van Financiën de Tweede Kamer een brief gestuurd met daarin een overzicht van de voortgang die is bereikt binnen het Actieplan Consumentenkeuzes. Het Actieplan Consumentenkeuzes werd eind 2019 door minister Hoekstra in samenwerking met Wijzer in Geldzaken gestart. Partijen uit de financiële sector, consumentorganisaties en kennisinstituten werken hierin samen om vernieuwde manieren te ontwikkelen om consumentenkeuzes te faciliteren en kennis te delen op dit vlak. In zijn brief geef  minister Hoekstra een overzicht van de voortgang die het afgelopen jaar is bereikt binnen het Actieplan Consumentenkeuzes. Op de website van Wijzer in Geldzaken worden one-pagers van de verschillende afgeronde initiatieven getoond. Zodra meer initiatieven zijn afgerond zal deze kennisbibliotheek verder worden aangevuld. Duurzame aansluiting consumptieve kredieten Door De Gedragsstudio is in het kader van het Actieplan in opdracht van de VFN onderzoek gedaan hoe je consumenten kan activeren om persoonlijke te verstrekken voor het bevorderen van duurzame aansluiting van consumptieve kredieten bij zijn of haar de financiële situatie.  Met een gedragsexperiment heeft de VFN bij enkele van haar leden onderzocht hoe door middel van wijzigingen in het communicatieproces de actiebereidheid van de klant kan worden geoptimaliseerd. Uit het onderzoek bleek dat andere formuleringen in een email tot ruim 20% meer reacties van klanten leiden, terwijl het bieden van een incentive juist niet zorgt voor meer reacties van klanten.