VFN Financieringsbarometer: consumenten verwachten meer grote aankopen te financieren

Huishoudens in Nederland zijn van plan om iets meer grote aankopen te doen en deze te financieren. Dit blijkt uit de vierde meting van de VFN inancieringsbarometer in 2014, die in november is opgesteld door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN). Voor het eerst verwachten Nederlanders de komende 12 maanden meer grote aankopen te gaan doen in vergelijking met het aantal aankopen dat ze gepland hadden in de afgelopen 12 maanden. Aan grote huishoudelijke apparaten verwacht men de komende 12 maanden meer geld te gaan besteden. Consumenten verwachten al langer eerder een financiering af te sluiten voor toekomstige aankopen dan dat ze gedane aankopen gefinancierd hebben. Consumenten Financieringsbarometer positief De VFN financieringsbarometer geeft aan in hoeverre Nederlandse consumenten verwachten geplande aankopen te financieren in vergelijking met gefinancierde geplande aankopen in de afgelopen twaalf maanden. De barometer is opgebouwd uit twee indices: Aankoopbereidheid (102) en Financieringsbereidheid (142). Een combinatie van deze twee factoren levert de Consumenten Financierings Index op, deze is met een score van 145 positief. Zie ook de VFN Financieringsbarometer op deze website