AFM gaat toezien op reclame-uitingen bij mobiele telefoons op afbetaling

02-01-2017

Mobiele telefoons op afbetaling worden gezien als een vorm van krediet en zullen door de AFM ook overeenkomstig worden beoordeeld. Vanaf 1 januari ziet de AFM er op toe dat de waarschuwingszin ‘Let op! Geld lenen kost geld’ in reclame-uitingen van de telecomaanbieders wordt vermeld. Ook de krediettabel en de kosten van het krediet moeten vanaf dan apart worden vermeld.

In de praktijk worden mobiele telefoons vaak verkocht in combinatie met een telefoonabonnement van 12 of 24 maanden. De mobiele telefoon wordt daarbij feitelijk afbetaald door middel het voldoen van de maandelijkse abonnementskosten, waardoor sprake is van koop op afbetaling en dus van krediet. Dat geldt overigens niet voor het deel van de abonnementskosten dat betrekking heeft op belminuten, sms’jes en internetgebruik. Door de kosten van het krediet apart te vermelden worden de prijzen voor mobiele telefoons met of zonder abonnement beter vergelijkbaar. De krediettabel moet inzichtelijk maken wat de kosten van het krediet zijn, wat de looptijd is en wat in totaal betaald moet worden. In geval van koppelverkoop (het verplicht afsluiten van een abonnement bij de aankoop van een mobiele telefoon) mogen geen rente of andere kosten worden berekend voor krediet. Het rentepercentage in de krediettabel is in dat geval dus 0%.

Vanaf 1 mei worden telefoonkredieten ook geregistreerd bij het BKR. De AFM zal er vanaf dan ook op gaan toezien dat voor telefoonkredieten een leentoets wordt afgenomen (incl. BKR toetsing).

Klik hier om het bericht van de AFM te bekijken.

Terug naar overzicht