ACM start campagne: “Incasso? Betaal alleen als het klopt”

ACM start campagne: “Incasso? Betaal alleen als het klopt”

Uit onderzoek van de ACM van november vorig jaar kwam naar voren dat een brede groep incassobureaus regelmatig onterechte vorderingen in rekening brengt, onterechte kosten berekent en consumenten op een ontoelaatbare wijze onder druk zet. Om de consument weerbaarder te maken is de ACM vandaag een voorlichtingscampagne gestart, waarbij de consument wordt opgeroepen om zelf in actie te komen.

De AFM zal daarnaast strenger gaan toezien op kredietverstrekkers. Als het incassobureau zich schuldig maakt aan ontoelaatbare praktijken zal de AFM hier ook de kredietverlener op aanspreken.

Het onderzoek van de ACM uit 2015 vindt u hier.

De leidraad ‘Consumenten en Incassotrajecten’ van de AFM, die de verantwoordelijkheden van aanbieders van consumptief krediet bij betalingsachterstanden beschrijft, vindt u hier.