Reactie VFN op artikel in het Financieele Dagblad (03-07-07) over Boober.nl

Reactie VFN op artikel in het Financieele Dagblad (03-07-07) over Boober.nl

Consument en financier dupe van Boober.nl

Nieuwe initiatieven in de markt voor sparen en consumptief krediet kunnen de consument ten goede komen. Vooral als die initiatieven de consument dezelfde zekerheid bieden zoals nu gebruikelijk is. Bij Boober.nl is dat niet het geval. Spaargeld via Boober.nl beter laten renderen is mogelijk als alles goed gaat. Valt één lener om dan is het gedaan met het hogere rendement.

Tegen lagere tarieven lenen via Boober.nl kan. Maar een gedegen analyse van de financiële omstandigheden van de lener, waartoe reguliere kredietverstrekkers volgens de wet verplicht zijn, vindt niet plaats. Er wordt niet bij het BKR gekeken of en hoe groot reeds lopende verplichtingen zijn. Dat vergroot het gevaar op overkreditering en daarmee problematische schulden aanzienlijk. De lener kan dus van een koude kermis thuiskomen.

Reguliere kredietverstrekkers ontberen in hun kredietverlening informatie over via Boober.nl geleend geld. Die leningen worden niet bij het BKR gemeld. Ook daardoor ontstaat een grote kans op overkreditering. Financiers en andere partijen zijn druk bezig een registratiesysteem voor huur- en energieschulden in te richten. Daarmee willen zij problematische schulden voorkomen. Met Boober.nl wordt de achterdeur echter wijd opengezet. Nieuwe initiatieven zijn dus van harte welkom, maar dan wel onder dezelfde regels. In het belang van consumenten en kredietverstrekkers.