Ombudsman redeneert gek, vindt VFN

Ombudsman redeneert gek, vindt VFN

Ombudsman redeneert gek, vindt VFN De Ombudsman Financiële Dienstverlening houdt er “een gekke redenatie” op na, vindt de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN). Zij reageert daarmee op de algehele kapitteling van de kredietverstrekkers donderdag door ombudsman Nol Monster. “Eigenlijk zegt de ombudsman dat een bank niet het recht heeft de rente aan te passen. Maar dat is toch de kern van het bankwezen”, aldus VFN-voorzitter Martin Aalders. In zijn recente oordeel op een klacht, tegen één van de negentien leden van de VFN, stelt de ombudsman dat een bank onredelijk handelt als deze geen uitleg geeft bij tariefaanpassingen en de daarbij gebruikte marktgegevens niet bekend maakt. “Wij gaan geen inzicht geven in alle gebruikte onderdelen en opslagen in een rentetarief. Een autofabrikant geeft toch ook niet per onderdeel aan wat de kostprijs is?”, aldus Aalders. Aalders vindt het bovendien “vreemd dat een specifiek geval tot algemene regel wordt verheven” en gaat tot slot op het verwijt in dat de klant niet van de lening af kan. “VFN is voor een vrije markt. Het zijn vooral de normen van de AFM die deze bewegingsvrijheid beperken. We hebben al eerder gewaarschuwd dat hierdoor het Hotel California-model dreigt.” Het anonieme VFN-lid zal nog op het oordeel van de ombudsman reageren; daar is twee weken tijd voor. Bron: AMWeb 04 maart 2011