AFM-plan strengere richtlijnen onverstandig

AFM-plan strengere richtlijnen onverstandig

Het plan van de AFM om criteria voor het verstrekken van leningen te verscherpen, is onverstandig. Dat stelt de Bovag. Vanmorgen werd bekend dat de richtlijnen die AFM wil doorvoeren, de drempel voor het aangaan van een autofinanciering aanzienlijk verhogen.

Volgens Raymond Alflen, directeur van financiële intermediair DTC, kan deze verscherping er toe leiden dat de autoverkoop door particulieren volgend jaar met zo’n 60 procent terugloopt.

De Vereniging van Financieringsondernemingen (VFN) waarschuwde vanochtend voor de plannen van de AFM. De AFM maakte vorige week bekend dat de hypotheekeisen verzwaard worden. Ook onderdeel van dat plan is dat het voor mensen met een hypotheek moeilijker wordt om consumptief krediet aan te vragen.

“Een gezin met een hypotheek van 150 duizend euro moet bruto meer dan 40 duizend per jaar aan inkomsten hebben om nog een consumptief krediet van 10 duizend euro te krijgen. Dat betekent dat een forse groep niet meer zou kunnen lenen. Gezien de toch al zware eisen die financieringsinstellingen hanteren bij het verstrekken van krediet, vinden wij dit een forse stap te ver”, aldus Bert Reitsma, secretaris van de VFN.

60 procent minder verkoop

Volgens Alflen zijn de gevolgen van de branche enorm als de richtlijnen worden verscherpt. “Een modaal gezin kan nu nog makkelijk twintigduizend euro lenen, dan niet eens meer tienduizend. Dat betekent dat veel minder particulieren in staat zijn om een nieuwe of duurdere gebruikte auto te kopen. Nu wordt ongeveer 70 procent van de auto’s verkocht met een financiering. Wij denken dat de verkoop flink gaat teruglopen omdat mensen eerst weer moeten gaan sparen. Overigens zal niet alleen de autoverkoop hinder ondervinden, wij denken dat de economie opnieuw een zware klap te verduren krijgt.” Bij de Bovag reageert men terughoudend op het nieuws. “Wij vinden het een onverstandig plan dat nadeling kan uitpakken voor de branche. Maar het is nog te vroeg om iets te zeggen over de eventuele gevolgen”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

Als het aan het AFM ligt worden de plannen begin 2011 van kracht. “Het plan zou nog steeds via een Algemene Maatregel van Bestuur van kracht kunnen worden. Daarom hopen wij dat er genoeg reuring ontstaat in politiek Den Haag om een ander wetgevingstraject te forceren”, aldus Reitsma.