Nibud: Consument terughoudend bij gebruik spaargeld

Nibud: Consument terughoudend bij gebruik spaargeld

Uit Nibud-onderzoek blijkt dat consumenten zeer terughoudend zijn bij het aanbreken van hun spaargeld.

Twee van de vijf mensen blijft liever rood staan dan deze roodstand in te lossen met beschikbaar spaargeld. Verder wil de helft van de mensen met een lening geen spaargeld gebruiken voor het aflossen van deze lening. Het zelfde gaat op voor mensen met een studieschuld.

Het Nibud concludeert dat beleidsmakers en (schuld)hulpverleners meer rekening moeten houden met het feit dat consumenten bij financiële keuzes worden beïnvloed door verschillende psychologische processen. Als men de financiële zelfredzaamheid van consumenten wil verbeteren, is het onvoldoende om alleen kennis over te brengen en vaardigheden aan te leren.

Het Nibud presenteerde het onderzoek Financieel Gedrag & psychologische principes in de praktijk tijdens haar jubileumcongres op 6 maart. Het onderzoek is op de website van het Nibud te raadplegen.

Breder onderzoek Geld en Gedrag

Het rapport is onderdeel van breder onderzoek naar geld en gedrag. Zo is er in samenwerking met de Universiteit Leiden een Nibud-leerstoel Psychologische determinanten van economisch keuzegedrag ingesteld . Ook heeft het Nibud het boek Geld en Gedrag beschikbaar gesteld voor professionals.