VFN Financieringsbarometer eerste kwartaal 2014

VFN Financieringsbarometer eerste kwartaal 2014

Aankoopbereidheid iets gedaald, Financieringsbereidheid gestegen

Huishoudens in Nederland verwachten iets minder grote aankopen te doen, maar deze vaker te financieren. Dit blijkt uit de eerste meting van de VFN Financieringsbarometer in 2014, die in april is opgesteld door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN).

In deze meting verwachten consumenten in de komende 12 maanden minder grote aankopen te gaan doen in vergelijking met het aantal aankopen dat ze hadden gepland in de afgelopen 12 maanden (-11%). Wel hebben consumenten net als bij eerdere metingen in 2013 een grotere bereidheid om een financiering af te sluiten voor toekomstige aankopen (+35%) dan dat ze dat hadden voor aankopen in de afgelopen 12 maanden.

De Consumenten Financieringsindex komt daarmee op 124 punten in het eerste kwartaal van 2014. Dit is een positiever beeld dan de laatste meting in 2013 (118 punten). Ook vergeleken met het eerste kwartaal van in 2013 (122 punten) is een stijging te zien.

Vooral auto en verbouwing

Consumenten verwachten vooral een financiering te gebruiken voor een auto of een verbouwing, terwijl men steeds minder bereid is om geld te lenen voor een vakantiereis.

Lees hier meer over de laatste VFN Financieringsbarometer.